Det råder en allt större konkurrens på marknaden bland företagen idag och det behövs därmed hitta nya angreppssätt för marknadsföring för att kunna skapa en helhetsupplevelse för kunden. Att använda sig av sinnesmarknadsföring är ett nytt fenomen som börjar bli allt populärare bland marknadsförare. Det innebär att man använder människan fem sinnen i sin marknadsföring, lukt, smak, känsel, hörsel och syn. Att använde sig av dofter i marknadsföringssyfte har visat sig vara väldigt effektivt. Exempelvis använder sig ICA av kanelbulledoft i butiken för att det skapar en harmonisk stämning och lockar människor till mer köp. Genom att använda de olika sinnena i sin marknadsföring skapar man en helhetsupplevelse som blir väldigt tilltalande för kunden. Ett innovativt och effektivt sätt att marknadsföra sina produkter på.

Hur går man tillväga?

Gränserna för vad som idag är reklam suddas ut allt mer. Ett av de mest effektiva nya sätt att marknadsföra sig på är att låta andra göra jobbet. Till exempel genom att ingå samarbete med bloggare eller andra influencers och låta dem annonsera ut ens företags produkt eller varumärke på sin blogg eller Instagram. Det har visat sig vara en av de mest kraftfullaste metoderna för att marknadsföra sig på idag och en metod som absolut bör prövas som marknadsförare. En annan metod för att marknadsföra sig och som verkligen går utanför boxen är att använda sig av ”chockreklam” eller ”skrämselreklam”. Det finns idag ett fåtal företag som valt denna väg och det har gett både positiv och negativ respons. Det innebär att man i sin reklamannons använder sig av något väldigt otippat och kanske rentav grymt eller otäckt. Effekten av det blir då att människor reagerar chockartat och lägger därmed annonsen och varumärket på minnet lättare. Det är också en metod som är värd att testas om man vågar prova som marknadsförare och definitivt en metod utanför boxen.