Ordet ”sökoptimering” kan förkortas SEO och innefattar de olika metoder samt tekniker som man använder för att en webbsida ska synas så högt upp bland resultaten i sökmotorer som möjligt när man gör en sökning. Rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom olika algoritmer och man kan då genom sökoptimering försöka optimera bedömningen av en webbsida som sökmotorerna gör. Detta för att kunna utföra ändringar i de olika faktorer som algoritmerna tar hänsyn till. Det här gör man till webbplatsägarens fördel. Att sökoptimera innebär alltså att man skräddarsyr innehållet på den egna webbsidan så att sökmotorer ska kunna anse att den egna webbsidan är den bästa och mest relevanta för det nyckelord som eftersöks. Normalt använder man flera eller ett nyckelord. Det kan vara till en enorm fördel att anlita en kunnig SEO-konsult som hjälper en att utföra sökordsoptimeringen. Detta eftersom det råder stor konkurrens bland företag som vill marknadsföra sig på detta sätt så därför kan det vara smart att använda någon kunnig inom det området som ser till att just din webbsida hamnar överst på sökmotorn.

Vilka olika metoder för sökoptimering finns?

En metod som används för sökoptimering kallas ”On Page sökoptimering” och innebär en form av sökoptimering som händer omgående på den menade sidan som önskar synas bland de högsta resultaten på sökmotorer. Denna sökoptimering kan man göra själv utifall att man är aningen kunnig inom området då metoden inte kräver någon kunskap inom html-koder eller datorprogrammering. Viktigt att tänka på är att ej använda sökord som är irrelevanta för det som erbjuds på ens webbsida utan relevanta sökord ska det vara. En annan metod kallas för ”Off Page sökoptimering” och har att göra med främjande metoder bortom allt som hör till webbdesign, i syfte att rangordna webbplatsen högre upp i sökresultaten. Metoden innebär alltså funktioner utanför webbsidans gränser och genererar i högre rankning för webbplatsen vilket innebär att den visas högre upp på sökmotorerna och får mer trafik. Exempel på en sökoptimering off-site är sociala medier. Vill man att ens sökmotor-kampanjer verkligen ska lyckas rekommenderas det att man använder både sökoptimering on-page samt off-page för bästa resultat.