Marknadsföring blir ett allt hetare ämne nuförtiden och allt fler företag satsar mer pengar på att ha en ordentlig och professionell marknadskampanj. Varje år släpps en mängd nya marknadsföringskampanjer från massa olika företag och alla har samma mål – att sälja mer och locka till sig fler potentiella köpare. Det finns då några särskilda marknadsföringsidéer som verkligen lyckats och som vi aldrig kommer att glömma. Nedan följer en lista på några väl utvalda sådana marknadsföringsidéer:

  • Blendtec Will it blend? Under denna marknadsföringskampanj har tillverkaren av en mixer låtit sig haka på en videogenre som ofta kan ses på Youtube. Idag är det rätt så vanligt att folk gör olika videoserier där de blandar diverse saker i mixers som ingen vanlig människa hade kommit på tanken att stoppa där. Dessa videor genererar dock i många tittare som gärna hakar på trenden och vill göra egna mixervideor. Detta har därmed varit ett framgångsrikt koncept för Blendtec som tillverkar mixers. Exempelvis har videon där en ipad körs i mixern visats nära 11 miljoner gånger.
  • ICA-såpa: ICA:s reklamfilmer där vi kan se Stig, Ulf, Jerry och de andra var förmodligen inte tänkt att det skulle bli så stort från början. Men detta är ett bra exempel på den virala potentialen som återfinns hos bra reklam. Filmen ”Fjortisfyllan” har visats cirka 708 000 gånger vilket är ett starkt rekord. På Youtube har tretton av ICA-filmerna över 100 000 visningar. Detta har varit oerhört framgångsrikt för ICA och därmed ett exempel på en väldigt lyckad marknadsföringsidé.
  • Pianotrappan: Detta kallas Volkswagens allra mest sedda reklamfilm där man testat på ”rolighetsteorin”. Denna teori innebär att man kan påverka människors beteende efter önskemål genom att göra det roligt att göra som man vill att de ska göra. Den här filmen har visats fler än 1,5 miljoner gånger på Youtube så kontentan av denna reklamfilm är att den absolut bidragit till Volkswagens popularitet.
  • Nike Crossbar: Detta var en video på Ronaldinho där han skjuter en boll rakt på ribban så den sedan studsar tillbaka mot Ronaldinho och han tar då ner bollen på bröstet. Denna video visar på ett imponerande boll-trixande och ger ett intryck av att vara en amatörfilm. På Youtube har denna video setts 2,5 miljoner gånger och är därmed ett bra exempel på en lyckad viral marknadsföring. Dessutom dyker Nike upp som avsändare i slutet av filmen. Det innebär att även Nike fått bra reklam utifrån denna video.