När bloggandet verkligen började växa i Sverige var det några företag som redan från start förstod vikten av att använda bloggar delvis eller helt vid marknadsföring. Några exempel på sådana företag är Nelly, Triwa och Happy Socks. Flera experter inom marknadsföring menar att det inte finns något effektivare verktyg att marknadsföra sina produkter på än sociala medier. Det man ska göra är att hitta en samarbetspartner i bloggare och sedan jobba effektivt med att hitta den rätta personen som matchar ens varumärke på bästa sätt. Det företag gör är att kontakta en bloggare som dem gärna ser marknadsför sitt varumärke och föreslår ett samarbete. Samarbetet går ut på att bloggaren ska publicera en annons om företagets varumärke på sin blogg och på ett ställe där läsarna garanterat kommer att se annonsen. Bloggar får då en särskild ersättning för detta. Det kan också vara ett samarbete som går ut på att bloggaren ska testa företagets produkt som de avser marknadsföra och sedan ber bloggaren att skriva en recension om produkten på sin blogg. Detta brukar slå hårdast och därför är det samarbetet det mest lönsamma för både företaget men också för bloggaren som vanligtvis får lite högre ersättning för sådana samarbeten.

Är intresset hos företag att marknadsföra via bloggar lika stort idag?

Intresset att få sin produkt marknadsförd via sociala medier och då främst via bloggar är väldigt stort hos företagen än idag. Däremot har det blivit mer av en process idag. När bloggvågen slog till var det relativt enkelt för företag i början att nå ut med sina produkter eller tjänster via bloggarna. Idag har det dock blivit allt mer svårare. Detta eftersom allt fler företag har förstått vikten av att publiceras i ett blogginlägg vilket lett till att bloggarna blir överrösta med mail från olika företag som nästan desperat vill synas i deras bloggar vilket lett till en allt större konkurrens bland företagen.