Det här är en blogg om oss, Calle och Karin. Vilka är då vi? Vi är gamla skolkamrater från samma lilla bygd i nordvästra Sverige som råkade hamna på handels tillsammans. Vi läste på samma program på gymnasiet och har alltid haft liknande intressen så det kanske egentligen inte är så konstigt att vi båda sökte oss till handels. På Handelshögskolan i Stockholm läser vi vårt andra år på Ekonomie Kandidatprogrammet Retail Management där vi bland annat läser mycket om marknadsföring som är ett av våra absolut största intressen. Vi har därför valt att skapa den här bloggen med främst fokus på just marknadsföring då det är ett intressant och spännande ämne att fördjupa sig i.

Varför just marknadsföring?

Marknadsföring är ett ämne som bara blir mer och mer aktuellt i dagens samhälle. Idag använder de flesta företag någon form av marknadsföring för att kunna konkurrera med övriga företag på marknaden. Det handlar om att få sitt varumärke att synas ut till omvärlden samt locka till sig köpare och intressenter. Det behövs verkligen idag för att kunna differentiera sig mot omvärlden och övriga konkurrenter. Det är detta som den här bloggen är tänkt att handla om, olika marknadsföringsmetoder samt hur man kan göra en riktigt bra marknadskampanj. Vad man ska tänka på och vad som är ”big no-no´s”. Det finns mycket att diskutera kring marknadsföring och det är det som gör ämnet så spännande och lärorikt. Det gäller att hänga med i utvecklingen av marknadsföring.

Vad gör vi när vi inte studerar på handels?

När vi inte studerar på handels umgås vi en hel del tillsammans. De flesta skulle nog tro att vi är ett kärlekspar men det är vi inte. Vi är helt enkelt riktigt goda vänner som kommer bra överens och som vet vart vi har varandra. På vår fritid är vi mycket sportiga tillsammans. Båda gillar att träna så vi brukar ofta ses på gymmet eller ute vid någon löprunda och springa några kilometer tillsammans. Det är alltid skönt att rensa hjärnan lite och fylla på med energi. Utöver det kan vi också ses på stan tillsammans med andra vänner och gå på bio eller liknande. Men vi brukar också utnyttja vår fritid till att gå ut och studera företag som butiker, frisörer och så vidare för att se hur de arbetar med marknadsföring och hur de valt att sitt varumärke ska synas.

Man får ofta en annan uppfattning och relation till ett varumärke eller företag om man studerar det ur kundperspektiv. Man lägger märke till andra saker då. Det här är något vi kan ägna oss flera timmar åt. Det är bra material att sedan ha med sig till studierna och analysera dem samt använda som underlag. Det kan generera i mycket värdefull information som är användbart till uppsatser eller som exempel i tentor. Att ha exempel att använda sig av ska man aldrig underskatta. Brinner man lika mycket för marknadsföring som vi gör och vill ha lite tips och idéer kring ämnet tycker vi att man ska följa vår blogg och ta del av våra åsikter samt erfarenheter av marknadsföring.